AADRESS: Pärnu maantee 30-5, Tallinn 10141

TELEFON: +372 666 0030

EMAIL: info(ät)jazzkaar.ee

“Tribute to Tallinn-67” ZBIGNIEW NAMYSLOWSKI QUINTET (Poola) & TÕNU NAISSOO UNITY

Reede 21. aprill 19:00

Osta pilet

Koosseis:

Tõnu Naissoo Unity:
Tõnu Naissoo klaver, Rhodes, Moog
Allan Järve trompet, flügelhorn
Danel Aljo sopran- ja tenorsaksofon
Toivo Unt kontrabass
Ahto Abner trummid
Zbigniew Namyslowski Group:
Zbigniew Namyslowski alt- ja sopransaksofon
Jacek Namyslowski tromboon
Slawomir Jaskulke klaver
Andrzej Swies bass
Grzegorz Grzyb trummid

Reede 21. aprill 19:00

Osta pilet

Viljandi Pärimusmuusika Ait

Piletid 6.-/10.-*
Alates 4. aprill 9.-/7.-/12.-*
Kontserdi päeval 10.-/8.-/15.-*
*Istekoht rõdul

 

Rahvusvahelisel jazzifestivalil Tallinn-67 on märgiline tähendus Eesti ja Nõukogude jazzi ajaloos. 11.-14. maini toimunud kontserdid Kalevi spordihallis olid viimase kohani välja müüdud – esinemas oli nõukogude jazzi koorekiht, külalised Rootsist, Soomest, Poolast ja Ameerikast. Sündmust kajastasid paljude maade ajakirjanikud ja see jõudis ka New York Times’i esilehele. Nõukogude Liidu ja Tallinna suurim jazzipidu jäi paraku 1949. aastal alanud festivaliseeria viimaseks.

 

Suurima elevuse tekitas Charles Lloyd Quartet, mille koosseisus mängisid Charles Lloyd, Keith Jarrett, Ron McClure ja Jack DeJohnette, kõik tänased hinnatud jazzilegendid. Muusikud ootasid esinemisluba kolm päeva ja kui kontsert viimasel päeval toimus, kestsid ovatsioonid 8 minutit ja 20 sekundit, vaimustus oli tohutu ja Lloydi manager Georg Avakian avaldas lootust, et uks, mis jazzimaailma avati, jääb ka avatuks. Kuid jazzifestivalid keelati kartuses, et jazz kujutab läänemaailma propageerimisena ohtu Nõukogude Liidule.

 

Pianist Tõnu Naissoo debüteeris 1967. aasta festivalil 16-aastasena ja tänu vaprale esinemisele pakkus firma „Melodija“ festivali noorimale esinejale võimalust salvestada oma sooloalbum. Naissoo moodne deep jazz võinuks vabalt olla Euroopa parimate seas, kuid suletud piirid ei lasknud plaadil laiemalt levida. Debüütalbumil, kus trio koosseisus mängisid bassist Jüri Pliznik ja trummar Eino Tandre, kõlasid valdavalt pianisti enda lood.

 

Oma pool sajandit kestnud muusikuteel on Tõnu Naissoo teinud koostööd ansamblitega Collage, Optimistid, Sinilind, Laine, Synthesis, Kaseke ja mitmete teistega. Ta on osalenud paljudes rahvusvahelistes jazzikollektiivides nagu EBU Big Band, Vladimir Tarasov’s Baltic Art Orchestra, mitmetes klassikalise muusika projektides ja jazzansamblites.

 

Klahvpillimängija rikkalikku pilliarsenali kuuluvad klaveri kõrval ka süntesaatorid, elektroonilised klahvpillid ja hammond-orel. Erinevatest jazzikoosseisudest on talle kõige südamelähedasem klassikaline jazztrio. Tõnu Naissoolt on ilmunud 15 albumit, neist 11 Jaapanis.Veebruaris 2014 andis Norra label Jazzaggression Records välja Tõnu Naissoo trio CD salvestustega aastaist 1967-1969, millest ilmus ka vinüülversioon.

 

Nüüd, 50 aastat hiljem, taaselustab legendaarse festivali meeleolud Tõnu Naissoo Unity koos poola saksofonisti Zbigniew Namyslowski grupiga ja kavaga “Rohutirts paremal, rohutirts vasakul”. Klaverit ja tšellot õppinud Namyslowski moodustas juba 60ndate alul grupeeringu Jazz Rockers, millest liikus edasi kollektiivi The Wreckers, kellega koostöö kulmineerus Ameerika-turnee ja esinemisega 1962. aasta Newport Jazz Festivalil. Aastal 1964 moodustas ta enda kvarteti, mille Inglismaal lindistatud album “Lola” pälvis jazzringkondades laialdast tähelepanu. Namyslowski oli staar juba 1967. aastal. Tema improviseeriv talent on jõuline tänaseni ja alati avatud uutele suundadele – tõestuseks Namyslowski omanäolisusele on oskuslik jazzi sidumine Ida-Euroopa folklooriga.

 

Täname: Poola Vabariigi Suursaatkond Tallinnas ja Adam Mickiewicz Instituut