19. sajandil elas Kopenhaagenis, Taanimaal eksistentsialist, filosoof ja teoloog Søren Kierkegaard, kes kirjutas oma teosed läbisegi erinevate pseudonüümide alt ning lasi noil alter ego´del seejuures ka üksteist vastastikku kommenteerida.
20. sajandil elab ja töötab Kopenhaagenis Eesti helilooja ning saksofonist Maria Faust, kes lasi oma värskeima, kaheksast etüüdist koosneva heliteose „Si vis amari, ama“ kirjutada oma kahel alter ego´l, olles ise lisaks kaasautoriks ja muusikaliseks seadistajaks.
Seni, kui alter ego´d on teineteise eksistentsist ja tegemistest teadlikud, võib neid pidada vaid süütuteks pseudonüümideks, millel pole midagi pistmist isiku lõhenemise ehk skisofreeniaga.
Teos tuli esiettekandele Jõulujazzil Noblessneri Valukojas 4. detsembril, tabavalt teisel advendil ja see olla valminud kõigest kahe ja poole kuuga. Helitöö puudutab naiseks olemist, emotsioone ja nendega leppimist. Siingi on sarnasus Taani kirjanikuga. Väidetavalt läbib Kierkegaardi filosoofiat põhimotiivina tema suhestumine naisesse kui sellisesse, seda tema enda kihlatu näite varal, kellega tal kahjuks abieluõnne ei olnud.
Fausti „Si vis amari, ama“ (Wismari haiglaga teadaolevalt side puudub, nimi tuleb hoopiski antiik-mõtleja Seneca sententsist – „tahad saada armastust, armasta“ – tõlge siinkohal ligikaudne) on eelkõige dramaatiline.
Kui peaks millegagi seda helipilti võrdlema, siis vast Nick Cave´iga, kes on otsustanud Arvo Pärti esitada, sekka veidi Vivaldit. Teadagi, kui laval on Tallinna Kammerorkestri jagu keelpille.
Ilmselt midagi sellist taotlesid omal ajal suurvormidega Richard Wagner ja Friedrich Nietzsche.
Faust on iga Jazzkaarega liikunud järjest enam sümfoonilisuse, isegi akadeemilisuse suunas. Kui Fausti muusikat filosoofiasse ümber panna, siis oleks see vist saksistentsialism.
„Si vis amari, ama“ Maria Faust, Tallinna Kammerorkester feat. Michala Petri
4. detsember kell 18.00, Noblessneri Valukoda
Koosseis:
Maria Faust – helilooja, saksofon
Michala Petri – plokkflööt
Tallinna Kammerorkester
Tõnu Kaljuste – dirigent