Mingo Rajandi & Duo DEAE – Sileesia kangrud - Festival Jazzkaar

AADRESS: Pärnu maantee 30-5, Tallinn 10141

TELEFON: +372 666 0030

EMAIL: info(ät)jazzkaar.ee

02/05/2023 Mingo Rajandi & Duo DEAE – Sileesia kangrud

Arvustused Arvi Tapver

Üks kolmest Eesti naisjazzmuusikust, kes ei väsi siinkirjutajat üllatamast, on bassist ja helilooja Mingo Rajandi. Seekordsele Jazzkaarele importis ta Poolast, Sileesias asuvast Katowice linnast kaks nägusat poolatari ehk Duo DEAE, kellest üks osutus flöödipuhujaks, teine aga trummar-elektroonikuks. Tegelikult kasutas elektroonikat ka flöödimängija, mis tähendab, et Mingo Rajandi oligi ainus, kes vähemalt nähtavalt elektroonikaga ei mehkeldanud.

Nagu Rajandi juba algul ette hoiatas, oli tegemist (nüüd juba) trio teise etteastega. Eelmine toimus sealsamas Katowices. Põhjus selliseks koosluse algatamiseks on UNESCO traditsioon jagada iga aasta muusikalinnade tiitleid ja sellise tiitli on saanud nii Tallinn kui ka Katowice. Kui guugeldada, siis läheb lugu segasemaks, sest adekvaatne info selle kohta, et millal mingi linn selle pälvis, lõppeb 2019. aastaga, aga see polegi oluline.

Rajandi sõnul on trio/duo loomingu märksõnadeks vabadus, õelus (jah), keegi Hildegard Bingenist ja natuke ka Poola rahvamuusikat. Too Hildegard oli nunn (sellest ka „õelus“), prohvet, müstik, arst, loodusteadlane, luuletaja ja helilooja kümnendast sajandist. Bingen asub Saksamaal, Rheinland-Pfalzi liidumaal ja geograafiliselt pole sel linnal Poolaga mingit pistmist.

Tundmata põhjalikumalt Poola rahvamuusikat, tundus kuskil etteaste keskpaigas üks järelevilistatav meloodia viitavat selle etnilistele juurtele. Natuke hiljem võis aimata ka viisijuppi, mida saanuks omistada 10. sajandil ehk keskajal elanud nunnale, kel polnud Poolaga ilmselt mingit sidet. Seda enam, et 10. sajandil kuulus Sileesia pigem Tšehhimaa külge. Seegi pole oluline.

Oluline on vabadus, mis laval valitses.

Elektrooniline osa etteastest imiteeris tabavalt lainelt ära nihkunud raadiovastuvõtja raginaid või teisalt kiirgusmõõtjat ehk Geigeri loenduri sarnast heli. Trummar kasutas rütmipillina nii nööri otsas asetsevatest pesulõksudest jada meenutavat kõristit kui ka murdvarga põhivarustust ehk muukraudade komplekti laadset eset.

Loomulikult ei jäänud kuulmata taldrikute kriipimine trummipulgaga või heli, mis tekib flöödist sülje väljapuhumisel. Rajandi koputas oma kontrabassi turja, nagu oleks see just läkastama kukkunud. Siinkirjutaja ei tea, kas põhjuseks oli üks juhuslik heli saalist, mille peale kontrabassist ise põgusalt muigas, ent järgmine hetk viskas ta noodipuldilt oma partituuri kuuldavalt lava põrandale.

Vastates küsimusele, mis on sel kõigel pistmist Sileesia kangrutega – ega polegi. Lihtsalt vabadus, mida koosseis lavalt kuulajatega jagas.

Mingo Rajandi & Duo DEAE

Pühapäev, 30. aprill kell 15.00, Fotografiska Tallinn

Koosseis:

Mingo Rajandi – kontrabass

Zofia Ilnicka – flööt

Ola Rzepka – löökpillid

 

Vaata kontserdi galeriid.