Jazzkaare festivali kolmandal päeval kõlas Vaba Laval virtuoosne ja plahvatuslik jazz. Põhjamaine jazztrio Rymden avaldas hiljuti uue albumi ‘‘Space Sailors’’ ning Eesti publikul oli au olla järjestikuselt teine, kes värsket loomingut kuulda sai.
Rymdeni trio moodustavad kolm oma ala tippu – bassist Dan Berglund, trummar Magnus Öström ja pianist Bugge Wesseltoft, kes bändi kokku kutsus. Teades, et näha saab põhjamaade jazzi koorekihti, oli kontserdil valitsev familiaarsus ja bändi vahetu suhtlus publikuga meeldiv üllatus.
Põhiliselt tulid esitusele palad uuelt albumilt, milleks mehed said inspiratsiooni näiteks 60ndate psühhedeeliast ning punkrokist. Lood olid mitmetasandilised, tempod vaheldusid ja meloodiad reisisid mänglevalt rõõmsa ja kurva piirimail. Rymden mängis publiku emotsioonidega – laul võis alata vaikselt, unistavalt ja helgelt, kuid ühel hetkel muutuda dramaatiliselt rajuks. Just “dramaatilisus” oleks sõna, mida Rymdeni ja nende uue materjali kohta kasutada. See on muusika, mis intrigeerib.
Instrumentaalmuusika puhul võib kuulaja kujutlusvõime olla piiritu. Seda toredam on avastada, kui näiteks loo saamislugu või pealkiri ühtib nootide, rütmi ja meloodiaga. Enne loo ‘‘Terminal One’’ esitamist selgitas trummar Magnus Östrom, et lugu oli inspireeritud Pariisi Charles de Gaulle’i lennujaama 1. terminalist, kuhu Rootsist lennukiga reisides jõuab. See andis kuulajale aga võimaluse otsida laulust noote, mis kõlaksid kui Pariis, prantslased, välikohvikud ja Seine’i jõgi, ning kahtlemata võis neid sealt ka leida. Või samamoodi ‘‘Free as a Bird’’, kus klaverimäng alguses kõlab just nagu taevalaotuses lendlev lind.
Rymdeni muusika mõjutas vaimselt ja füüsiliselt. Jalg tatsus või pea nõksutas kaasa, ilma et oleks sellest arugi saanud. Muudmoodi polnud võimalik, sest nende rütmid olid äärmiselt kaasahaaravad. Eriti huvitav oli jälgida Öströmi käsitlust nii trummidel kui ka erinevatel teistel löökpillidel ja instrumentidel, samuti kasutas ta mikrofoni abil ka erinevaid hääleeffekte. Meeste leidlikkus oli piiritu ja nauditav oli neid laval jälgida.
Rymdeni muusika ei jätnud kuulajaid külmaks. Publik oli nende muusikasse haaratud, seda oli tunda nii üleüldisest energiast kui ka näha nõksuvatest peadest. Kes tuli sinna otsima oskuslikult komponeeritud eksperimentaalset jazzi, sai erakordse kogemuse. Kuulajad laeti täis põhjamaiselt kargete meloodiate ja hoogsate rütmidega ning see energia võbeles sees ka pikalt pärast kontserti.
RYMDEN
11. oktoobril 2020 Vaba Laval Tallinnas
Koosseis:
Bugge Wesseltoft – klaver
Dan Berglund – bass
Magnus Öström – trummid
Vaata kontserdi pildigaleriid siit.